ورود کاربرانعضویت کاربران
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 5 بهمن 1396 در ساعت 10 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برنج یک آلیاژ زرد رنگ بوده و شباهت به رنگ طلا دارد. این آلیاژ از ترکیب مس و روی بوجود می آید و به صورت ورقه، نوار، تراشه، میله، نرده، مفتول و شمش قابل تولید می شود. از این رو برای استفاده از آن ها نیاز به برش برنج می باشد. برنج بر اساس مقداری که مس و روی با هم ترکیب می شوند دارای انواع مختلفی می باشد. به هر میزان که مقدار روی در این آلیاژ افزایش پیدا کند این فلز شکننده تر می شود و خاصیت چکش خوری آن کاهش پیدا می کند. با افزایش شکنندگی این آلیاژ، اگر بخواهید بر روی آن کاری کنید باید آن را حرارت دهید. از دیگر خدمات برش لیزر نیک ، برش آهن ، برش آلومینیوم ، برش برنج و غیره است.

مس با داشتن خاصیت ضد باکتریایی خود این خاصیت را به فلز روی نیز انتقال می دهد. برنج همچنین در برابر خوردگی و تغییر رنگ نیز مقاوم می باشد. از دیگر خصوصیات آلیاژ برنج این است که بیشتر انواع آن قابل بازیافت می باشد. آلیاژ برنج برای استفاده باید برش خورده تا قابل استفاده باشد. کاربرد برش لیزر برنج در ساخت جاشمعی، زیپ لباس، آلات موسیقی، شیرها، دستگیره و قفل ها، اجاق و منقل، و بسیاری دیگر از ابزار می باشد. همچنین تلسکوپ های ستاره شناسی نیز از روکش برنج برروی آن ها استفاده شده است. برای تولید بسیاری سکه ها نیز از آلیاژ برنج استفاده می شود.

علت استفاده از برنج در دستگیره ها و قفل ها این است که آن ها اصطکاک کمی دارند. در برش برنج باید بدانید که استحکام برنج نسبت به مس و روی که از اجزای سازنده آن می باشد بیشتر است. در واقع اضافه شدن روی به مس باعث استحکام آن و تولید برنج می شود.  برش برنج می تواند به وسیله لیزر و با دقت بالا بر روی انواع برنج با ضخامت حداکثر 20 میلی متر انجام شود.

استفاده از مقدار کمی از سرب نیز در این آلیاژ این آلیاژ را برای ماشین کاری آماده می کند.

برش برنج توسط لیزر با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می پذیرد و کیفیت بسیار بالایی را به هنگام برش بوجود می آورد. از دیگر خواص برش برنج با لیزر این است ضایعات کمی تولید می کند و خلاقیت زیادی در برش برنج می توان به خرج داد.

کاربرد برش برنج در ساختن انگشتر، دست بند، ساعت، سگک و دکمه سر آستین، گردنبند و گوشواره و سایر زیور آلات می باشد که در جواهرسازی و ساعت سازی و نقره کاری از آن استفاده می شود.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر
10 / 10
از 1 کاربر