ورود کاربرانعضویت کاربران
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 5 بهمن 1396 در ساعت 10 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برش لیزری فلزات یک تکنولوژی است که با استفاده از آن برای فلز را به وسیله اشعه لیزر برش می دهند و  بیشتر در صنعت از آن بهره می گیرند. اشعه لیزر از یک منبع خروجی پرقدرت بر روی آن قسمتی از فلز تابیده می شود که قرار است بریده شود و اضافاتی که سوخته و یا به گاز تبدیل شده است بوسیله فشار یک گاز از روی جسم پاک می شود. سطح برش خورده بسیار تمیز بوده و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

از مزایای خدمات برش لیزر می توان به مواردی از قبیل به کارگیری آسان، کیفیت بالا و تمیزی محصول تولید شده اشاره کرد که روش های قدیمی دارای چنین محاسنی نبوده اند و از آن جایی که لیزر به شکل مستمر و بدون قطعی بر روی سطح مورد نظر می تابد دقت برش بسیار بالا می رود. همچنین به دلیل اینکه ناحیه ای که در برش لیزری حرارت می بیند بسیار کم می باشد، احتمال تاب دیدگی فلز بسیار پائین می آید.

در تکنولوژی برش لیزری فلزات همچنین انرژی کمتری مصرف شده  و نسبت به برش پلاسما مقرون به صرفه تر می باشد ولی لیزر همواره نمی تواند ضخامت بیشتری را نسبت به پلاسما برش دهد. البته دستگاه های لیزری قوی تری نیز تولید شده اند که برای ضخامت های بالاتر نیز مناسب می باشند اما قیمت آن ها به مراتب از دستگاه های برش پلاسما بیشتر است.

علیرغم اینکه لیزرهای متفاوتی وجود دارند ولی در صنعت فقط از دو نوع گازی و جامد آن ها استفاده می شود. در ادامه مطلب لیزرهایی که در صنعت بیشترین استفاده را دارند معرفی می کنیم.

لیزر دی اکسید کربن که برای برش آهن و سایر فلزات و حکاکی و تضعیف ماده استفاده می شود.

لیزرهای نئودیمیم  (Nd)و لیزرهای نئودیمیم-ایتریم-آلومینیوم-گارنت(Nd-YAG) از دیگر انواع لیزرهایی هستند که در صنعت استفاده می شوند که روش انجام کار آن ها با هم فرقی ندارد ولی از نظر کاربرد با هم متفاوت هستند. لیزر Nd برای مواقعی مناسب می باشد که قدرت بالا و تکرار پذیری بالا مورد نظر باشد و همچنین برای تضعیف ماده نیز استفاده می شود اما لیزر Nd-YAG به جهت تضعیف ماده و حکاکی بر روی فلز و برای زمان هایی که قدرت بالا مورد نیاز می باشد قابل استفاده است.

لیزرهای پیشرفته تری نیز با نام های لیزر مایکروجت و فیبر وجود دارد. در مایکروجت هدایت اشعه لیزر به کمک جت آب انجام می گیرد. این دستگاه از پرتو لیزر به همراه جت کم فشار آب بهره می گیرد. در این تکنولوژی برش لیزری فلزات، لیزر کار برش را انجام می دهد ولی جت آب، پرتو را هدایت می کند. از مزایای این روش این است که علاوه بر اینکه آب پرتو را هدایت می کند کار خنک کردن را نیز انجام می دهد.

لیزر فیبر نیز که یکی دیگر از  لیزرهای پیشرفته است نوعی از لیزرهای حالت جامد است که در صنعت برش لیزر به سرعت در حال پیشرفت می باشد. در این روش لیزر از محیط جذب جامد استفاده کرده و به عنوان گاز یا مایع مخالف عمل می کند.

در تکنولوژی برش لیزری فلزات از روش های مختلف برش به نام های تبخیر ماده، ذوب ماده به همراه دمیدن گاز با فشار زیاد، سوزاندن، تشکیل شکاف و بوسیله شوک های حرارتی و برش سرد استفاده می شود که در شرایط متفاوت یکی از آن ها قابل انتخاب هستند. 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر
10 / 10
از 1 کاربر