ورود کاربرانعضویت کاربران
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 5 بهمن 1396 در ساعت 10 : 25 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فلزات آلیاژی به معنای ترکیب دو یا چند فلز با یکدیگر می باشد. به طور مثال از ترکیب مس و روی فلز دیگری به نام برنج تولید می شود. این دو فلز را می گدازند و به هم می آمیزند و به این ترتیب فلز برنج حاصل می شود.

گاهی نیز آلیاژ از ترکیب یک فلز با غیر فلز به وجود می آید که فولاد یکی از نمونه های آن می باشد که از ترکیب آهن و کربن تشکیل می شود. بعضی اوقات در یک آلیاژ، اتم های مختلف به شکل کامل باهم پیوند می خورند که برنج یک نمونه از این نوع پیوند کامل بوده و بعضی اوقات نیز اتم ها به طور ناقص با هم پیوند می خورند که فولاد یکی از نمونه های این نوع پیوند ناقص می باشد.

یکی از پر اهمیت ترین فلزات آلیاژی فولاد نام دارد که از ترکیب آهن و کربن بوجود می آید. فولاد در ساختمان سازی، پل سازی و بسیاری دیگر از موارد کاربرد دارد. آلیاژ آلومینیوم نیز بسیار سبک بوده و در صنایع هواپیمایی و فضانوردی و وسایل نقلیه موتوری استفاده می شود.

به طور کلی استفاده از آلیاژها در عوض فلزهای خالص برگزیده می شود. همچنین برای گداختن آلیاژها از میزان حرارت کمتری نسبت به فلزات خالص می توان استفاده کرد.

گاهی مقداری حرارت نیز برای ترکیب دو فلز کافی می باشد که در اینصورت به آن فلز گری گردی می گویند که در این روش فلزها به شکل گرد به هم آمیخته شده و سپس به هم فشرده شده و به آن حرارت داده می شود، به این ترتیب آلیاژ بدست می آید.

آلیاژها نسبت به عناصری که آلیاژ از آن ها ساخته می شود مستحکم تر می باشند. برای مثال در ترکیب آهن و کربن که فولاد به دست می آید، فولاد از آهن بسیار قوی تر می باشد. اگر به این ترکیب کروم نیز اضافه شود فولاد ضد زنگ خواهیم داشت.

وقتی یک فلز به عنوان فلز اصلی با یک یا چند عنصر فلزی یا غیر فلزی ترکیب می شود به آن فلزات آلیاژی گفته می شود. آلیاژها خواص متفاوتی نسبت به عناصر تشکیل دهنده شان دارند. فلزات آلیاژی بر حسب میزان همگنی در ترکیب عناصر می توانند یک فاز یا چند فازی باشند.ل  در کل هدف از تشکیل فلزات آلیاژی تغییر و بهبود خواص فلزات خالص می باشد که میزان استحکام و سختی آن ها افزایش پیدا کند.

از دیگر فلزات آلیاژی که معروف می باشند سکه های طلا می باشد. طلا به اندازه ای نرم می باشد که به تنهایی قابل استفاده نیست و باید آن را در ترکیب با مس استفاده کرد. برش فلزات آلیاژی از جمله خدمات برش لیزر نیک است.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
7 / 10
از 3 کاربر
7 / 10
از 3 کاربر